إطار العمل والنظرية المعنيين بإدماج النوع الاجتماعي

دليل تحويل النظرية إلى ممارسة عملية

إن هذا الدليل هو أداة شاملة ومبسطة تعمل على تيسير إدماج تحليل النوع الاجتماعي في تصميم المشاريع. وبما أن العمل في مجال بناء السلام يتغير حسب السياق، قدم هذا الدليل ثلاث مقاربات لتحليل النوع الاجتماعي – مقاربة المرأة والسلام والأمن، والمقاربة السلمية الذكورية، ومقاربة الهويات المتقاطعة– تسعى كل مقاربة إلى تسليط الضوء على ديناميكية النوع الاجتماعي في بيئة معينة بهدف تحسين تصميم مشاريع بناء السلام.

مقدمة: تصميم مشاريع مدمجة للنوع الاجتماعي

كثيراً ما يؤدي النزاع العنيف إلى تدمير وتشتت المجتمعات، إذ يتسبب في إحداث اضطرابات على مستوى الهياكل الاجتماعية، خاصة فيما يتعلق بأدوار ومسؤوليات الرجل والمرأة والعلاقات التي تربط بينهما. يجدر على الممارسين في مجال بناء السلام أن يعالجوا كل من العوامل الدافعة والعواقب المترتبة على نشوب النزاع وتجزؤ المجتمعات، خاصة في البيئات الهشة والمتضررة من النزاع. فعلى سبيل المثال، تعتبر العسكرة المتزايدة للعنصر الذكوري الشبابي واتساع نطاق ممارسة العنف الجنسي، أحد العوامل الدافعة والمؤثرة في كل جوانب المجتمع، حتى بعد توقف العنف. ومع ذلك، فإن تحليل النوع الاجتماعي لا يتم أخذه بعين الاعتبار ولا يتم إدماجه في مسار تصميم المشاريع الساعية إلى الوقاية أو التخفيف من حدة النزاعات. إن تصميم المشاريع المدمجة للنوع الاجتماعي هو أمر أساسي لصياغة أفضل المقاربات الهادفة للوقاية من النزاعات العنيفة والحفاظ على السلام، فهو ليس بأمر ثانوي ولا ينبغي أن نفكر فيه في مراحل متأخرة١. إن إطار العمل والنظرية المعنيين بإدماج النوع الاجتماعي (TFIG) هو منهج بسيط ولكن شامل للشروع في إدماج تحليل النوع الاجتماعي في مسار تصميم المشاريع.

سنقوم من خلال هذا الدليل بما يلي:

  • تعريف النوع الاجتماعي
  • توصيف العلاقة بين النوع الاجتماعي ودينامكيات النزاع، وأهميتها في بناء السلام
  • استعراض نظرية التغيير والإطار التحليلي لإدماج النوع الاجتماعي
  • تقديم توجيهات محددة لإدماج النوع الاجتماعي خلال عملية تصميم المشاريع.

 

Related Publications

Women Build Peace in Colombia’s Turbulent Pacific Region

Women Build Peace in Colombia’s Turbulent Pacific Region

Tuesday, October 5, 2021

By:Nicolas Devia-Valbuena;Juan Carlos Ramirez;Daniela Vargas

Colombia’s most violent region is its Pacific coast, where smaller rebel forces and criminal groups kill or abduct those who challenge their control. Across this mainly rural zone, young women peacebuilders are reducing violence in their communities and repairing social fabric torn by generations of bloodshed.

Type: Blog

Gender

Gender-Based Violence and COVID-19 in Fragile Settings: A Syndemic Model

Gender-Based Violence and COVID-19 in Fragile Settings: A Syndemic Model

Tuesday, August 3, 2021

By:Luissa Vahedi;Jessica Anania;Jocelyn Kelly

The long-standing pandemic of gender-based violence has been worsened by COVID-19 and related containment measures, particularly in fragile settings marked by conflict, poverty, and weak infrastructure. At the same time, the implementation of gender-insensitive COVID-19 control policies can exacerbate the community transmission of COVID-19. These interactions form a syndemic—two or more pandemics whose interactions compound the severity of each. This report identifies the key avenues through which these two pandemics have synergistic effects and offers recommendations for mitigating their impact.

Type: Special Report

Gender

USIP's Work on Gender

USIP's Work on Gender

Thursday, July 29, 2021

Violent conflict upends and polarizes societies, disrupting social structures and gender roles. Projects and policies intended to assist communities that are fragile or affected by violence are more successful when they consider the different effects conflict has on men, women, boys, and girls. Approaches to conflict resolution that account for gender issues and include a broader array of society reduce gender-based violence, enhance gender equality, defuse conflict, and lead to more sustainable peace.

Type: Fact Sheet

Gender

View All Publications