يندرج كتاب الموارد ضمن الاهداف العامة لمشروع المنتدى الإقليمي للميسرين المنفذ والممول في إطار شراكة دامت لمدة أربعة سنوات ﺑﻴــﻦ ﻣﻌﻬــﺪ اﻟﻮﻻﻳــﺎت اﻟﻤﺘﺤــﺪة ﻟﻠﺴــﻼم ومكتب الديمقراطية وحقوق الانسان والعمل التابع لوزارة الخارجية الامريكية.

يقدم كتاب الموارد ثمانية تجارب مختبرة ميدانيا في منطقة الشرق الأوسط وشمال افريقيا وبالتحديد في كل من العراق، واليمن، وتونس، وفلسطين، ولبنان وسوريا. يجمع كتاب الموارد بين ثلاثة أنواع من الحالات: حالات تتطرق الي وسائل ومراحل تحليل النزاع، وأخرى الي مسارات تنفيذ المبادرات الساعية لفض النزاع وأخرى الي الأدوات التي يمكن تفعيلها والاقتداء بها في عمليات بناء السلام في المنطقة.

يستعرض هذا الكتاب المرجعي التحليلات الشخصية لأعضاء المنتدى الإقليمي للميسرين فهو لا يهدف الي تقديم حقائق مطلقة بل يسعى الي فتح نقاش أوسع حول اطر العمل والظروف التي مرت بها المسارات والأدوات التي تم توظيفها في عمليات بناء السلام في المنطقة.

اعتمد كتاب الموارد على منهجية تشاركية. ففي مرحلة أولى، قدم عدد من الميسرين من منطقة الشرق الأوسط وشمال أفريقيا مسودة دراسات حالات تتعلق بتجارب رائدة ومبتكرة، كانوا قد عملوا من خلالها على حل النزاعات وذلك من أجل مناقشها وتطويرها. وفي مرحلة ثانية، تم العمل على تطوير هذه التجارب وتقديمها من قبل كل ميسر\ة، وتم مناقشتها مع باقي أعضاء الشبكة وذلك من خلال ورشتي عمل عقدتا خصيصاً لتطوير الأفكار وتقديمها ومناقشة العبر والخلاصات من كل حالة وكيفية الاستفادة منها للمساهمة في حل النزاعات، وتمكين العاملين في هذا المجال من الاستفادة من هذه الخبرات أيضاً. إضافة إلى ذلك، قام فريق بحثي بإجراء مقابلات مفصلة مع الخبراء من أجل تطوير الأفكار واستخراج أهم العبر والدروس المستسقاة من التجارب المقدمة.

يستهدف كتاب الموارد ثلاث فئات أساسية:

  1. الفاعلين من خبراء ومدربين وميسرين وعاملين ميدانيين أفراداً ومؤسسات؛
  2. الباحثين في مجال بناء السلام وحل النزاعات؛
  3. الرأي العام والمهتمين بحل النزعات بشكل عام، إضافة الى صناع القرار من جهات دولية ورسمية وطنية أو محلية والمرتبط عملهم بمجال تمكين بناء السلام الوطني والمحلي.

Related Publications

Ambassador Bill Taylor on the Escalation of Conflict in Ukraine

Ambassador Bill Taylor on the Escalation of Conflict in Ukraine

Wednesday, January 24, 2018

By: William B. Taylor

Ambassador William Taylor updates us on Ukraine’s efforts to upgrade its military with U.S. assistance to defend eastern Ukraine from Russian-led militias. Taylor weighs in on U.S. efforts to find a diplomatic solution to ease Russia’s withdrawal from Ukraine, the effect of U.S. and European sanctions on Putin, and the recognition of the U.S. National Defense and National Security Strategies that Russia is a top threat.

Conflict Analysis & Prevention; Mediation, Negotiation & Dialogue

As Vice President Pence Visits the Middle East, Hopes for Diplomacy Languish

As Vice President Pence Visits the Middle East, Hopes for Diplomacy Languish

Friday, January 19, 2018

By: Lucy Kurtzer-Ellenbogen

Vice President Mike Pence heads to Egypt, Jordan and Israel with little diplomatic quiet, and even less hope, on the Israeli-Palestinian front. President Abbas has declared the Oslo peace process dead, and the U.S. mediating role over, President Trump has broken with international consensus on Jerusalem, and pointedly not endorsed a two-state solution since coming to office, and Prime Minister Netanyahu has now hedged on his commitment to the end goal of a Palestinian state.

Mediation, Negotiation & Dialogue

A Diplomatic Window Opens, Briefly, on the Korean Peninsula

A Diplomatic Window Opens, Briefly, on the Korean Peninsula

Thursday, January 18, 2018

By: Frank Aum

Last week’s “sports diplomacy” between South and North Korean negotiators—the first direct dialogue in more than two years—was a good first step in reducing tensions on the Korean Peninsula. North Korea’s participation in next month’s Winter Olympics in Pyeongchang, South Korea, along with news that the joint U.S.-South Korean military exercises will be delayed until late April, has produced a rare window of opportunity for diplomatic progress.

Mediation, Negotiation & Dialogue

Iraq’s Impasse with Kurds Puts Post-ISIS Stabilization at Risk

Iraq’s Impasse with Kurds Puts Post-ISIS Stabilization at Risk

Thursday, January 11, 2018

By: Andrew Snow

The impasse between Iraq’s central government and its Kurdistan Region is building into an economic problem, and both sides need to quickly find a way to negotiate a solution. While political conflict between the authorities in Baghdad and the regional capital of Erbil has been quieter since Iraqi troops ousted Kurdish forces from disputed territories in October, the Kurdish region’s economy is unraveling, with risks for both sides.

Economics & Environment; Mediation, Negotiation & Dialogue; Democracy & Governance

View All Publications