التقرير الماثل هو عصارة استبيانين أُجْرِيا في ليبيا خلال عامي 2014 و2016. والغاية منه سَبْرُ أغوار القطاع الديني في ليبيا ورصد تأثيره في الحكم والمجتمع.

وقد استندت عملية استخلاص نتائج هذا التقرير إلى الجهود البحثية التي أجراها فريق من الباحثين المحليين الخبراء بالشأن الليبي. وترسم هذه النتائج خريطة لأهم التوجهات الدينية والمؤسسات الدينية والجهات الدينية الفاعلة في ليبيا، وترصد منظور الليبيين لمساهمة القطاع الديني في بناء السلام وتعزيز العدالة والديمقراطية.

Read the English version.

حول التقرير

يركز هذا التقرير على القطاع الديني في ليبيا وتأثيره الحالي – بما في ذلك الإيجابي والسلبي – في بناء السلام والانتقال الديمقراطي. يعتمد التقرير على نتائج الاستبيانين اللذين أجراهما معهد . في ليبيا في 2014 و 2016 )USIP( الولايات المتحدة للسلام كما يعتمد التقرير على المعرفة المحلية للباحثين المقيمين في ليبيا

عن المؤلفين

بلوشه لنا كاكر
كبيرة مسؤولي برامج الدين والمجتمعات التضمينية بالمعهد. وقد
انضمت للمعهد بعد أن قضت أربع سنوات في مؤسسة آسيا حيث
شغلت منصب مديرة شؤون أفغانستان لتمكين المرأة وتطورها.

الزهراء لنقي
هي الرئيس المؤسس لمنبر المرأة الليبية من أجل السلام، وهي
باحثة في الدراسات الإسلامية، ومشاركة في عملية السلام الجارية
في ليبيا.

Related Publications

Libya Timeline: Since Qaddaffi's Ouster

Libya Timeline: Since Qaddaffi's Ouster

Tuesday, February 12, 2019

By: Mattisan Rowan

The North African country has struggled to remain unified since the uprising in 2011 and the end of Moammar Qaddafi’s four-decade long rule. During the subsequent chaos, armed groups proliferated, and Islamism emerged as a powerful new political force.

Conflict Analysis & Prevention

Thomas Hill on Libya

Thomas Hill on Libya

Friday, November 9, 2018

By: Thomas M. Hill

Since the fall of Muammar Qaddafi in 2011, successive U.S. administrations have watched Libya’s continuing collapse, mistakenly believing that the country’s unraveling threatens only Europe, says Thomas Hill. Ahead of the Palermo conference, which aims to find a solution to the crisis in Libya, Hill says that United States’ should play a more direct role in stabilizing the country.

Democracy & Governance; Conflict Analysis & Prevention

Libya’s Migrant Crisis Isn’t Just a European Problem

Libya’s Migrant Crisis Isn’t Just a European Problem

Friday, November 9, 2018

By: Thomas M. Hill; Emily Estelle

Next week, Italy will host an international conference intended to finally bring Libya’s bloody seven-year conflict toward resolution. Since the ouster of Muammar Qaddafi in 2011, successive U.S. administrations have watched Libya’s continuing collapse, believing that the country’s unraveling threatens only Europe. This is a mistake.

Fragility & Resilience

Libya’s Next Elections: A Step Forward or a Step Back?

Libya’s Next Elections: A Step Forward or a Step Back?

Friday, August 17, 2018

By: Alexander A. Decina ; Darine El Hage; Nathaniel L. Wilson

Since the uprisings in Libya began in February 2011, the country has seen considerable and almost constant upheaval. International players have tried to facilitate a transition to democracy, but success has been fleeting. Now, in the midst of political division and internal conflict, Libyans are attempting to hold presidential...

Electoral Violence; Democracy & Governance

View All Publications